Híd Egyesület
Híd Egyesület Non-profit Akadémia
Híd Egyesület: képzés, felvételi, érettségi

HONLAPKÉSZÍTÉS

Kevés olyan szervezet van, amelyiknek ne lenne érdemes megjelennie az Interneten. Ennek legelső lépése, hogy saját honlapot készített.

Domain név

A domain név (vagy magyarul tartománynév) egy szolgáltatást vagy számítógépet azonosít az interneten. Példa domain név: www.elso.hu
A domain név valójában egy címke, amelyet a nehezebben megjegyezhető IP cím alternatívájaként használunk.
A domain név több, egymással ponttól elválasztott tagból áll. Ezek felépítése fordított hierachikus, azaz a legfelsőbb szint a legutolsó tag, az úgynevezett legfelsőbb szintű domain (.com, .hu stb).
Utána a második szintű domain tag jön: pl. marketingszoftverek.
A domain név tovább bontható még több aldomain-re. Pl. www.elso.masodik.hu

KERESŐOPTIMALIZÁLÁS

Mi értelme pénzt invesztálni weboldaladba, ha az nem vonz elég látogatót és ezáltal nem termel egyetlen árva fityinget se? Weboldaladra mindig úgy tekints, mint egy beruházásra, amelynek nemcsak az árát kell visszahoznia, hanem azon túl, rendszeres profitot kell termelnie. Azonban ehhez sok-sok látogatóra van szükséged!

Ha nincs ötleted, hogy ezt hogyan érd el, akkor ideje megismerkedned a keresőoptimalizálás, illetve keresőmarketing fogalmakkal.
Az Interneten adott információért kutató emberek két módon szoktak nekikezdeni e feladatnak:

  1. keresőket használnak,
  2. tematikus link katalógusokat böngésznek.

Mi most az elsőt nézzük meg közelebbről. Felkeresve egy keresőt (pl.: Google, vizsla24) az adott téma szerinti kulcsszavakat, kifejezéseket adunk meg, majd a megjelenő találatokat böngésszük végig a keresett információért kutatva. Ritkán fordul elő, hogy az első két találati oldalnál (10-20 találat) többet megnézzenek az emberek. Ebből már le is vonhatod a legfontosabb következtetést: honlapodnak a számodra fontos kulcsszavakra, kifejezésekre keresve az első találati oldalon kell lennie! Persze minél előbb vagy annál jobb.

A keresőoptimalizálás első lépése során meghatározásra kerül a tevékenységed, szervezeti céljaid szerint fontos kulcsszavak, kifejezések, majd a keresőoptimalizálás második lépéseként oly módon kerül átalakításra weboldalad, hogy a keresőkben az adott szavakra, kifejezésekre keresve az elsők között jelenjen meg.

A keresőoptimalizáló használatának előnyei:

  • Növeli weboldalad látogatóinak számát,
  • potenciális célközönséged számára nyújt állandó elérhetőséget,
  • az adott téma iránt érdeklődőket irányítja weboldaladra,
  • egyéb kampányokkal ellentétben, állandó látogatószámot hoz,
  • webstatisztikai eszközökkel mérhető eredményt biztosít.

A keresőoptimalizálás alapvető követelménye, hogy keresőbarát módon kell kialakítani az oldalt, mert ha ez nem így van, akkor hiába mindennemű keresőoptimalizálás, nem fogsz eredményt elérni. Nem szabad olyan technikai megoldásokkal élni, mint a frame-es szerkezet, teljesen flash kialakítású oldalak, de akár egy elhibázott flash vizsgálat is komoly gátja lehet a keresőoptimalizálásnak.

Ha a keresőoptimalizálás technikai akadályait elhárítottuk, vagy eleve a keresőoptimalizálás szellemében készül az oldal, akkor következő lépésként nagyon fontos a megfelelő szöveges tartalom, valamint az oldalak hivatkozásainak megfelelő kialakítása. Ezt követi a türelmes várakozás időszaka, mivel az eredmények elérésére 1-3 hónapra is szükség lehet.

Tudnod kell azt is, hogy a jobb találati eredmény elérése érdekében a webfejlesztő cégek mindig igyekeztek trükkökhöz folyamodni, persze a kereső oldalak üzemeltetői is figyelnek erre, így ez egy örökös rabló-pandúr harc. Ezért csak olyan céghez fordulj, aki legális és etikus eszközökkel dolgozik, mert a trükközést a keresők részéről retorzió követi!

Keresőoptimalizálás során ne élj a következőkkel:

  • rejtett szöveg (fehér alapon fehér betű, képernyőről kilógó szöveg, olvashatatlanul apró betű),
  • keresőnek szánt verzió (kizárólag a kereső indexelő programjának szánt kulcsszavakkal teletömött, emberi fogyasztásra alkalmatlan oldal),
  • forráskód megjegyzések kulcsszavakkal történő feltöltése!

TARTALOMKEZELŐ RENDSZEREK, TARTALOMMENEDZSMENT

A tartalomkezelő rendszerek (CMS: Content Management System) célja, hogy felhasználóbarát módon, önállóan tudd karbantartani, frissíteni weboldalad, portálod.
E tartalomkezelő rendszerek mindig valamilyen keretrendszerre épülnek, bár többnyire ezt meg sem említik a cégek, mert ez a felhasználó számára teljesen közömbös.
De a tisztán látás kedvéért fontos megemlíteni, hogy valójában minden ilyen keretrendszerre lehet honlapot készíteni tartalomkezelő rendszer nélkül is. Noha ezzel elveszíted a tartalom menedzselésének lehetőséget, mégis lehet hasznos állomás a webes megjelenésed életciklusa során.

Mikor van szükséged tartalomkezelő rendszerre?

  • Ha szervezeti céljaid megkövetelik, hogy honlapod rendszeresen frissüljön.
  • Ha magad akarod frissíteni weboldalad, de nincs technikai ismereted.
  • Ha felismerted, hogy jobb, ha a tartalomgazda (akinél keletkezik az információ) gondozza a honlapot, mint hogy rábízd másik félre.
  • Ha a frissítés gyakorisága, aktualitása nem is teszi lehetővé, hogy a webfejlesztő céggel módosíttasd oldalaid.

Előnyei:

  • Rendkívül lerövidül a tartalom létrehozása és publikálása között eltelő idő.
  • Használata nem igényel többet, mint általános felhasználói ismeretek. Kezelése - többnyire böngésző alapú - felhasználóbarát grafikus felületen történik, a már megszokott elvek alapján.
  • Segítségével hosszú távon költséghatékonyabb egy gondozott honlapot fenntartani, mint mindig webfejlesztő céggel módosítani.
  • Alkalmazásuk révén nemcsak egy pár oldalas weboldal, hanem egy bonyolult portál is menedzselhető, frissen tartható.
  • Segítségükkel a rutinszerű feladatok automatizálhatók.
  • A tartalmak verziózhatók, korábbi változatok visszaállíthatók, megelőzve egy esetleges felülírásból fakadó adatvesztést.
  • Jogosultság rendszer kapcsolódik hozzájuk, így szabályozható egyes tartalmakhoz való hozzáférés.

Tartalomkezelő rendszerbe való belépés a felhasználó azonosításával történik, így biztosított, hogy csak olyan adminisztrációs feladatok végezhetők el az adott felhasználó számára amihez joga van. Belépést követően lehet módosítani a honlapot, e módosítás általában a tartalmi elemekre (szerkesztett szöveges, képes állományok; az illusztrációs képek, ábrák; letölthető állományok), a weboldal struktúrájára, a navigációs útvonalak (menük), a felhasználók és felhasználói csoportok, valamit azok jogosultságára terjed ki.
Ha a rendszerhez további önálló komponensek (pl.: hírlevél, fórum) is telepítve lettek, akkor azoknak a rendszerhez illeszkedő, de önálló adminisztrációs felületük van. E felületeken keresztül lehet elvégezni az adott modul teljes körű adminisztrációját.

A cikk a Fixaidea Magyarország Kft. támogatásával jelenik meg.

Forrás: Civilia Világa 2008/2

<< vissza

 

Főoldal | 1%-os kampány | HÍE Egyesület bemutatkozik | HÍE Egyesület tevékenysége | Ajánlott könyvek | Hasznos információk | Non-profit Akadémia | Levél nekünk | Partnereink | Impresszum | Oldaltérkép | Érettségi